A fogínybetegségek kialakulása és kezelése

In Kategória nélküli

A fogínybetegségek kialakulása

A felnőtt lakosság döntő része érintett fogínybetegségben. A két leggyakoribb fogínybetegség a fogínygyulladás (gingivitis) és ennek előrehaladottabb stádiuma, a gyökérhártyagyulladás (periodontitis).
A fogínygyulladást elsősorban a fogakon és az ínyen megtapadó, baktériumokat tartalmazó lepedék okozza. Amennyiben a lepedék nem kerül eltávolításra, elmeszesedik és fogkővé alakul át. Ezt már csak professzionális úton, a rendelőben tudja a fogorvos vagy dentálhigiénikus eltávolítani. A lepedék, illetve fogkő irritálják a fogínyt, ennek jelei a következők:

• vérző, duzzadt íny
  • az íny színe rózsaszín helyett világos vagy sötétpiros ínyvisszahúzódás
  • tartós rossz lehelet (baktériumok bomlástermékei okozzák) érzékeny fogak
  • meglazuló fogak (előrehaladottabb állapotban)

A fogínybetegségek kialakulásában szerepet játszó további tényezők:

• NEM MEGFELELŐ SZÁJHIGIÉNE
  • HORMONÁLIS VÁLTOZÁSOK: pubertás korban, menopauza során és várandósság alatt az íny érzékenyebbé válik
  • BETEGSÉGEK: cukorbetegség, immunhiányos állapot
  • DOHÁNYZÁS: a nikotin érösszehúzó hatása érvényesül az ínyben is, ezáltal romlik a vérellátása.
  • ÉLETKOR: idősebbeknél a szervezetben bekövetkező változások miatt (pl. kevesebb nyáltermelés)
  • TÁPLÁLKOZÁS: A- és C-vitamin hiány
  • GENETIKAI HAJLAM
  • GYÓGYSZEREK: pl. epilepszia elleni szerek, vérnyomáscsökkentők
  • FOGAZATI RENDELLENESSÉGEK: torlódott fogazat, vagy pl. egy kedvezőtlen elhelyezkedésű bölcsességfog tisztítása akadályozott

A fogínybetegségek kezelése

Különös figyelmet kell fordítani a fogínybetegségek kezelésére, mert az időben történő beavatkozással megelőzhető a további állapotromlás (foglazulás, fogvesztés). Kezelés hiányában az ínygyulladás átterjedhet a fogakat tartó gyökérhártyára, végül a csontra is. A megoldást egyrészt alapos dentálhigiénés kezelés nyújthat. Ennek során a fogorvos vagy dentálhigiénikus gépi ultrahangos depurátorral és/vagy kézi eszközökkel eltávolítja a fogkövet, illetve lepedéket. A fogkőeltávolítás minden esetben polírozásssal egészül ki, mert a sima felszíneken nehezebben rakódik le újból a lepedék. Amennyiben szükséges a mély, íny alatti tisztítás, úgy azt a fájdalommentesség biztosítása érdekében érzéstelenítés mellett tudja elvégezni a szakember.

A professzionális kezelés mellett egyénileg nagyon sokat lehet tenni a fogínybetegségek elkerülése érdekében. Ennek alapja a jó szájhigiéne fenntartása. A fogmosás legalább napi kétszer, minimum két percen keresztül javasolt. Fontos, hogy a művelet során ne csak fogainkat tisztítsuk, hanem az ínyünket is! Használjunk puha sörtéjű fogkefét az íny védelme érdekében. Ha tehetjük, mossuk fogainkat elektromos fogkefével. Az oszcilláló, forgó és pulzáló mozgást végző eszköz lényegesen több lepedéket képes fellazítani és eltávolítani a hagyományos kézi fogkefékhez képest, ezáltal hatékonyabb tisztításra képes. Fogmosást követően legalább napi egy alkalommal alkalmazzunk fogselymet, fogköztisztító (interdentalis) kefét. Emellett ha a fogorvosunk szükségesnek tartja, használjunk antiszeptikus szájöblögetőt.

A fogínybetegségek megelőzése és kezelése hosszú távú folyamat, melyhez elengedhetetlen a rendszeres ápolás, a fogászati ellenőrzések és a fogorvosunk javaslatainak követése.