Minden, amit tudnod kell a bölcsességfogakról és eltávolításukról

In Bölcsességfog

A bölcsességfogak a fogsorban leghátul helyezkednek el és fiatal felnőttkorban kezdenek előbújni, sokkal később a többi csontfoghoz képest, előfordulhat, hogy egyáltalán nem is bújnak elő. A legtöbb esetben sajnos nincsen helye a fogsorban ezeknek a fogaknak, hiszen az evolúció során egyre kisebb lett az ember koponyája és a bölcsességfog már nem fér el a fogazatban rendesen.

Bölcsességfog növekedése

A legtöbb embernek fiatal felnőttkorban elkezd kinőni mind a négy bölcsességfoga, ez a növekedés gyakran fájdalommal jár, azonban az is előfordulhat, hogy fájdalom nélkül észrevétlenül kinő a fog. Fontos azonban megjegyezni, hogy annak ellenére, hogy panaszt nem okoz, még lehet káros a bölcsességfog a többi fogra és egészségünkre, emiatt panaszmentes esetekben is indokolt megnézetni bölcsességfogainkat.

Bölcsességfog által okozott problémák

Sok esetben a fog csak félig tör elő, emiatt nagy részét laza íny borítja, ami alá könnyen bekerülhet az ételmaradék és tisztítása alig lehetséges. Emiatt jelentkezhet a kellemetlen szájszag, fájdalom, fogínygyulladás és akár arcduzzanat is.

Összenyomja a fogsort, mivel a bölcsességfogaknak az esetek nagy részében már nincsen hely, emiatt hogyha, elő is bújik gyakran rádől a mellette lévő fogra ezzel erőhatást mérve a teljes fogsorra. Ha ez az állapot huzamosabb ideig áll fent rendezetlennél fogja tenni a teljes fogsort és fogszabályzásra lesz később szükség.

Az a bölcsességfog melynek nincsen megfelelő hely a fogazatban, a mellette lévő fogra fog rádőlni, és amellett, hogy összenyomja a fogsort, még a közvetlen mellette lévő fog is szuvasodásnak fog indulni. Fontos a szuvas fogat időben észrevenni, hiszen ha ez nincsen kezelve később lyukas lesz és végső stádiumban pedig akár a fog eltávolítása is indokolt lehet.

A rossz helyzetben lévő bölcsességfogak akár a fogsorok nem megfelelő záródását okozva, állkapocs izületi (TMI dysfunction) panaszokat okozhatnak. Ilyenek lehetnek az izületi kattogás, fülbe sugárzó fájdalom és az izület gyulladása, hosszútávon pedig visszafordíthatatlan károsodása. Ez a rossz fogsorzárodasi helyzet ugyancsak okozója lehet rágóizomzat megváltozott izomtónusának is, ami a fog szorításban, esetleg éjszakai csikorgatásban nyilvánulhat meg.

Sajnos előfordul, hogy károsíthatja és bánthatja az állcsontot és az idegeket is egy rosszul kinőtt bölcsességfog, ez már azonban erősebb fájdalommal jár, így ezt hamar észre szokták venni a betegek.

Bölcsességfog kezelése és eltávolítása

Mint minden kezelést ezt is először egy állapotfelméréssel kezdjük, aminek során készítünk egy röntgenfelvételt, melyből megállapítható a bölcsességfog eltávolításának szükségessége. Fontos kiemelni, hogy érdemes elmenni megnézetni bölcsességfokunkat akkor is, ha nem tapasztalunk fájdalmat, vagy ha egyáltalán nem is érezzük, hiszen ez nem jelenti, hogy nem okozna problémát.

Az esetek döntő többségében sajnos indokolt a bölcsességfog eltávolítása, hogy a későbbi komplikáltabb fogászati problémákat elkerüljük. A gyulladásban lévő bölcsességfogaknál először a gyulladást kell megszűntetni gyulladáscsökkentőkkel és csak ezután kerülhet sor a fog eltávolítására.

A bölcsességfog eltávolítása a legtöbb esetben helyi érzéstelenítésben, fájdalommentesen zajlik. Az eltávolítás két módszerrel történhet bölcsességfoghúzással vagy szájsebészeti műtéttel. A fogak elhelyezkedésétől, csontozatától és a gyökereinek lefutásától függ, melyik módszer lesz szükséges.