Miért fontos a rendszeres fogászati állapotfelmérés?

In fogászati szűrővizsgálat

Nagyon sokan csak a fájdalmas tünetek jelentkezésekor keresik fel a fogorvosukat, amikor
már az esetek egy részében visszafordíthatatlanok az elváltozások. Azonban fogászati
szűrővizsgálatokra nem csak panasz esetén kell menni, hanem ajánlott fogorvosunkat
rendszeresen, évente legalább egyszer felkeresni.

A fogászati szűrővizsgálatok elhanyagolása fogászati gócok kialakulását eredményezheti,
melyek különböző tüneteket és betegségeket idézhetnek elő. Gócbetegség tipikus tünetei
közé tartozik a hajhullás, ízületi fájdalom, bőrön megjelenő kiütések, ekcéma. A
szervezetben jelenlévő gócok okozhatnak szív és érrendszeri problémákat, de érintett lehet
a vese és az emésztőrendszer is.

A rendszeres, legalább évente történő állapotfelmérésnek kiemelt jelentősége van a fog- és
fogágybetegségek korai diagnosztikájában. A népbetegségek közé tartozó fogszuvasodás és
az ínygyulladás felismerhető és gyógyítható már a kezdeti stádiumban is!

Az alábbiakban vegyük sorra, mi történik egy fogászati állapotfelmérés során:

1. A fogorvos megvizsgálja a szájüregben a fogazat és az íny állapotát. Ennek folyamán
tudja első lépésben feltérképezni a fogszuvasodásokat, az ínygyulladást, illetve ennek
elsődleges okozóját a fogkövet is.

2. A szájüreg vizsgálatakor a páciens szájnyálkahártyáját is megfigyeli az orvos, az
esetleges daganatos elváltozások időben történő felismerésének céljából.
3. Ezt követően kerül sor panorámaröntgen (2D) vagy a 3 dimenziós CT felvétel
készítésére, melyek nagyban hozzájárulnak a pontos diagnózis felállításhoz.

Amennyiben a felmérés alapján beavatkozásra van szükség, a fogorvos személyre szabott
kezelési tervet állít össze a páciens számára. A megelőző fogkőeltávolításra kapacitástól
függően sor kerülhet akár az első alkalommal is.

A gyermekek esetében ugyanolyan fontos a rendszeres fogászati szűrővizsgálat már az első
tejfogak megjelenését követően. A gyermekfogászat középpontjában a kezdődő
fogszuvasodások felismerése, valamint szabálytalan fogsor esetén a fogszabályozási terápia
megkezdése áll.

Kamaszkorban a hormonális változások hatással vannak mind a fogazat, mind az íny
állapotára, ezért ebben a korban különösen nagy jelentősége van a rendszeres fogászati
kontrollnak.

Bejegyzésünkkel szeretnénk hangsúlyozni, hogy minden korosztálynak érdemes és ajánlott
felkeresni fogorvosát évente 2 alkalommal egészsége megőrzése érdekében.